Säästötavoite instassa

14. joulukuuta 2020

Verokortit vuodelle 2021

Meille ilmestyi omaveroon uudet verokortit viime viikon lopussa ja uusiksihan ne meni ihan saman tien.

Mä en tykkää säätää verojuttuja montaa kertaa kesken vuotta, joten mielummin pyrin ylimitottamaan maksetut verot, ihan vaan omia hermojani säästääkseni. Mä voin nimittäin myöntää ihan suoraan että en ymmärrä näistä verojutuista hölkkäsen pöläystä. 🙈 Lisäksi ainakin täällä korvessa tuo omavero sivusto on ihan äärettömän hidas, joka voi johtua toki myös netistä.

Verottajan ehdotuksen mukaisesti mä saan maksaa ennakkoveroa ens vuonna yhteensä 4 349,10e eli joka toinen kuukausi 724,85e. Arvioiduksi maatalouden tuloksi on asetettu 20 000e. Isännälle arvio maatalouden tulosta on 15 000e ja ennakkoveroksi määräytyi 531,99e joka toinen kuu eli yhteensä 3 191,94e. Näihin en tehny muutosta, sillä odotettavissa on ettei maatalouden jaettava tulo tuu olemaan lähellekään tuota 35 000 euroa. Joten saavat olla näin ainakin ens alkuun. Ennakkoverot maksan firman tililtä, joten sen vuoksi niitä ei oo meijän yksityistalouden budjetissa näkynyt.

Mulla oli alunperin verokortissa prosenttina 20,5 ja tulorajana 13 380e ja rapiat. Tää ei riitä, sikäli mikäli molempien perheiden lapset käyvät meillä hoidossa maksimäärän. Jotta varmaan piisaa niin laitoin rajan vielä himpun ylemmäs. Lopputuloksena mulle tuli 25 000 euron tulorajalla veroiksi 30,5%.

Isännälle oli laitettu tulorajaksi 23 640e ja rapiat jollon veroprosentti olis ollu 20,0. Vähennyksiin oli huomioitu jotkut vissiin joltain aiemmalta vuodelta napatut työmatkatiedot. Isäntä tekee siis raksahommia eikä rakennettavien omakotitalojen sijainteja etukäteen tiedä, mutta ihme on jos kilsat ois samat. Niin ja toki tavoite on se, että isäntä kerkiäisi tekemään enemmän palkkatöitä tulevana vuonna. Poistin nuo vähennykset ja laitoin tulorajaksi 35 000e, niin hänen veroprosenttinsa on nyt 28,0.

Isännän arvioidut kokonaistienestit on maatalous 15 000e + palkkatulot 35 000e = 50 000e. Veroja maksettavana 3 190e ja rapiat + 28,0%. Mun kokonaistulot arviolta maatalous 20 000e + perhehoitopalkkiot 25 000e = 45 000e. Veroja maksettavana vähän vajaa 4 350e + 30,5%. Kummallakin nuo maatalouden tulot kokonaan ansiotuloja. Se menee mun järkeen kyllä, kun mun osuus maatalouden tulosta on isompi, niin luonnollisesti maksan enemmän ennakkoveroa.

Miksi mun perhehoitopalkkiota (jotka on mun käsittääkseni verrattavissa palkkatuloihin) verotetaan isommalla prosentilla kuin isäntää hänen palkkatuloistaan? Isännän arvioitu palkkatulon määrä on kuitenkin 10 000e enemmän kuin mulla, vaikka kokonaistulot onkin arvioitu olevan noin 5 000e enemmän kuin mulla. 

Jos joku osaa selittää tän mulle jotenkin niin, että tajuun niin ois kiva. Mainittakoon vielä taustatietona se, että ei nuo mun hiukset oo kovinkaan tummat. Eli ihan rautalangasta sais koittaa vääntää.

Muutitko sä omaa verokorttiasi saman tien kun se tuli vai vastasiko verottajan ehdotus omaa arviotasi?

2 kommenttia:

  1. Helppo: perhehoitajan palkkiosta on korkein oikeus päättänyt 10.3.1996, ettei se ole palkkatuloa, vaan työkorvaus. Miksi näin on päätetty, siitä minulla ei ole tietoa.

    Omaa vuoden 2021 verikoetta en ole vielä katsonut, vien yleensä työnantajalle uuden keväällä, jos muutostarpeita näyttäisi olevan.

    Saara

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ok, no se selventää eroa vähän. Miksiköhän se sitten ylipäätään tarvii tehä verokortin kautta eikä sitä sisällytetä suoraan ennakkoveroihin? 🤔 No, eipä kai kaikkea tartte ymmärtää. On vaan luotettava siihen, että verottaja osaa asiansa... 🙂

      Poista

Kiitos kommentistasi :)

Ruoan kotimaisuus joulukuu

Joulukuun 2022 prosentti kalpenee vuoden takaiseen verrattuna hieman, sillä joulukuun 2021 kotimaisuusprosentti oli 74. Vuoden 2021 ostot nä...